In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen, maar gelukkig ook nieuwe mogelijkheden bij. In deze eerste blog nemen we je mee in wat tracking preventies precies zijn en waarom dit impact heeft op jouw business.
Wat zijn tracking preventies?
Er zijn verschillende technische toepassingen waardoor je bezoekers op je website kunt herkennen. Traditioneel werd dit natuurlijk gedaan op basis van geplaatste cookies. De afgelopen jaren hebben we gezien dat webbrowsers steeds meer stappen zetten om het gebruik van cookies te beperken. Dit komt voort uit zorgen over de privacy van gebruikers en het toenemende gebruik van trackingcookies voor gerichte advertenties. Populaire webbrowsers zoals Google Chrome, Mozilla Firefox en Apple Safari hebben allemaal aangekondigd dat ze de ondersteuning voor third-party cookies zullen stopzetten of beperken. In plaats daarvan worden alternatieve methoden zoals browser fingerprinting en tracking via first-party cookies steeds populairder. Dit heeft geleid tot nieuwe ontwikkelingen op het gebied van trackingpreventie, zoals nieuwe privacytools en -technologieën. Bedrijven die afhankelijk zijn van tracking en gerichte advertenties, zullen zich moeten aanpassen aan deze veranderingen en op zoek gaan naar alternatieven om de effectiviteit van hun marketingstrategieën te behouden.
Een visuele weergave van de traditionele methode waarop cookies werden geplaatst:

Een visuele weergave van de situatie met tracking preventies:

Wat is de impact van verdwijnende cookies?
Het verdwijnen van cookies kan een significante impact hebben op je online marketingstrategieën. Om gebruikers te volgen en gerichte advertenties te tonen aan de hand van cookies, zul je merken dat deze strategieën minder effectief worden naarmate meer browsers het gebruik van third-party cookies beperken of blokkeren.
Specifiek voor online marketing zijn de volgende drie effecten in de praktijk zichtbaar:
- Verlies van metingen in advertentienetwerken leidt tot hogere kosten per conversie
Doordat je te maken hebt met steeds meer tracking preventie, worden veel conversies (onterecht) toegeschreven aan ‘direct’ verkeer. - Remarketing is minder mogelijk
Met tracking preventie kunnen doelgroepen niet langer opgebouwd worden zoals je gewend was. Er is in elk geval minder volume en dit is dus minder betrouwbaar. Het is daardoor moeilijker gebruikers te herkennen, conversies correct toe te schrijven en bestaande klanten uit te sluiten. - Kanaalattributie is niet meer accuraat
Door tracking preventie kunnen we vaak niet meer opslaan uit welk kanaal iemand is gekomen en worden conversies onterecht toegewezen aan ‘direct’ en worden gebruikers dubbel geteld.
Dit betekent dat je nieuwe manieren moet vinden om gebruikers te bereiken en te targeten. Een optie is om over te stappen op first-party cookies of andere methoden zoals browser fingerprinting. Deze methoden zijn echter niet zonder beperkingen en kunnen ook in de toekomst verder worden beperkt. Daarom is het belangrijk om de ontwikkelingen bij te houden en ook alternatieve marketingstrategieën te verkennen. Denk bijvoorbeeld aan contextuele targeting, native advertising en influencer marketing. Het is ook belangrijk om te investeren in je merk en relaties met je klanten op te bouwen om op lange termijn succes te behalen. Kortom, de verdwijnende cookies betekenen dat marketeers hun benadering moeten veranderen en creatiever moeten worden om relevant te blijven in een steeds veranderend landschap van online marketing.
Ontdek in onze volgende blogs van deze reeks, hoe je aan de slag kunt met optimalisaties van je metingen in Google, Safari, met server side tagging, een CDP of een Reverse ETL platform.
Geen zin of tijd om de volledige blogreeks te lezen? Wij denken graag met je mee! Plan eens vrijblijvend een gratis strategiemeeting in, dan maken we graag nader kennis.