In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen, maar gelukkig ook nieuwe mogelijkheden bij. In ons eerste blog heb je kunnen lezen over wat tracking preventies zijn en wat de impact hiervan is op je online marketingstrategieën. In deze tweede blog nemen we je mee in de mogelijkheden die Google momenteel aanbiedt om je metingen in Google Ads en Google Analytics te verbeteren.
Google Consent Mode
Google heeft consent mode geïntroduceerd om websites en adverteerders meer flexibiliteit te bieden bij het gebruik van Google-producten en tevens te voldoen aan privacy wetgevingen. Dit in combinatie met cookiebanners en consent management platformen (CMP’s). Google Consent mode stelt websites in staat om gebruikers gegevens anoniem te verzamelen als er geen consent is gegeven voor bijv. marketing cookies. Vervolgens kunnen – op basis van historische patronen in consented data – conversies alsnog worden geattribueerd aan campagnes.
Welke voordelen biedt consent mode?
- Meer gemeten conversies in Google Ads en andere Google advertentieplatformen, wat resulteert in betere campagne optimalisatie en lagere kosten per conversie. Dit kan oplopen tot een conversie uplift van 70%.
- Met consent mode, hoewel bezoekers cookies weigeren, kun je nog steeds het volgende verzamelen:
- Tijdstempel (bezoeken aan je website)
- User Agent (of gebruikers je website bezoeken)
- Verwijzer (hoe de gebruikers op je website zijn gekomen)
- Advertentieklikinformatie in de URL (bijv. GCLID / DCLID)

Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/10548233?hl=en
Google GA4 gedragsmodellering
Inmiddels heeft Google daaraan ook Google Analytics 4 (GA4) gedragsmodellering toegevoegd. Signalen worden opgeslagen en gebruikt om conversies terug te modelleren naar het juiste kanaal. Dit doet dus meer dan enkel de conversiemetingen verbeteren. Het zorgt er ook voor dat sessies van niet-geobserveerde gebruikers weer aan elkaar gekoppeld worden, zodat je accuratere aantallen krijgt qua aantal gebruikers. Je data driven attributie werkt dan beter, omdat user journeys beter gemeten kunnen worden.
Consent mode is dus eigenlijk een voorwaarde om GA4 behavioral modeling aan te zetten.
Welke voordelen biedt GA4 gedragsmodellering?
- Niet-geobserveerde data wordt zo alsnog gemeten wat accuratere rapporten genereert in Google Analytics 4.
Google Enhanced 1st party Conversions
1st party data geactiveerde conversies worden correct geattribueerd aan de juiste platformen en kanalen dankzij de 1st party data die mee wordt gestuurd. Denk aan een e-mailadres dat wordt gehashed voor beveiliging, maar ook aan namen, adressen en/of telefoonnummers.
Het verschilt per platform op welke 1st party data gematched kan worden. Het advertentieplatform kan deze data matchen met de gebruikersdata die bij hen is verzameld. Zo vervangt dit de tracking cookie en 1st party cookie zodat voor deze geïdentificeerde gebruikers ook remarketing kan worden ingezet. Een vereiste is wel dat de gebruiker toestemming heeft verleend om deze data voor marketing doeleinden te gebruiken.
Je werkt niet met voorspellende modellen, maar met daadwerkelijke data. Hier heb je dus wel consent voor nodig, daarom versterken de oplossingen elkaar als je ze allemaal doorvoert (consent mode, GA4 gedragsmodellering én enhanced conversions).
Zie voor meer informatie bijvoorbeeld de documentatie van Google en Meta: Google Enhanced Conversions en Meta Conversion API.
Welke voordelen bieden deze conversies?
- Conversieuplift binnen de advertentieplatformen.
- Remarketing is mogelijk zonder gebruik van remarketing cookies (mits er toestemming is verleend).
Analytics User-ID
De Analytics User-ID is een uniek kenmerk die een gebruiker identificeert, zodat deze over verschillende apparaten en platformen kan worden gevolgd.
Een voorbeeld: een platform als GA4 zoekt al proactief in de broncode naar e-mailadressen om gebruikers die later terugkeren, maar waarvan de cookie gewist werd, toch te herkennen als dezelfde gebruiker.
De user-ID kan ook proactief worden aangeboden door deze mee te sturen met de tracker of dit via de tag in te stellen in een tag management platform als Google Tag Manager.
Zie voor meer informatie de Google documentatie over werken met de Gebruikers-ID.
Welke voordelen biedt de user-ID?
- Bezoekers waarvan de cookie wordt gewist kunnen zo toch accuraat gemeten worden.
- Metingen kunnen cross-device en cross-platform gedaan worden.

Wil je meer weten over deze mogelijkheden of wil je graag ondersteuning bij de implementatie? Neem dan vooral contact met ons op!
Ontdek in onze volgende blogs van deze reeks hoe je aan de slag kunt met optimalisaties van je metingen in Safari, met server side tagging, een CDP of een Reverse ETL platform.
Tip: wist je dat je een gratis strategiemeeting bij ons kunt inplannen?