Hoe kun je personalisatie slim toepassen binnen SEA?.

De toegevoegde waarde van personalisatie binnen SEA

Om als bedrijf onderscheidend en relevant te zijn voor jouw (potentiële) klanten wordt steeds vaker personalisatie ingezet. Voordat je personalisatie toe kunt passen, is het essentieel dat je jouw klant goed begrijpt. Hierdoor kan je steeds relevanter worden in jouw marketingaanpak. Er is enorm veel data beschikbaar over de verschillende kanalen heen en daardoor is het mogelijk om te achterhalen wat de wensen en behoeften van jouw klanten zijn. In deze blog nemen we jou mee in hoe je de eerste stappen kunt zetten op het gebied van personalisatie binnen SEA.

Hoe kun je de eerste stappen binnen SEA zetten op het gebied van personalisatie?

Allereerst is de inzet van personalisatie binnen SEA van groot belang. Zoals je waarschijnlijk weet, is de concurrentie binnen zoekmachines als Google en Bing erg hoog. Het is daardoor enorm belangrijk om onderscheidend te zijn en daarmee het verschil te maken ten opzichte van de concurrent. We nemen je mee in hoe je relatief eenvoudig aan de slag kunt met personalisatie:

  1. Relevante remarketing. Het opzetten van een remarketingcampagne is een vorm van personalisatie waarbij je de mensen die jouw website hebben bezocht opnieuw probeert te bereiken, alleen dan met een aangepaste advertentie. Doordat je weet dat ze al eens eerder op jouw website zijn geweest, kun je de boodschap hierop aanpassen. In deze advertentie kun je bijvoorbeeld stimuleren om alsnog tot actie over te gaan door een kortingscode te communiceren. Is jouw remarketingdoelgroep erg groot? Splits het dan op in verschillende type bezoekers en pas je advertentie daarop aan. Hierdoor ben je nog relevanter. Verderop een voorbeeld van hoe je dit toe kunt passen.

  2. Aangepaste advertenties. Een andere manier om personalisatie
    toe te passen, is door jouw advertenties aan te passen op basis van de
    doelgroep, demografie of bijvoorbeeld het apparaat dat op dat moment wordt
    gebruikt. Weet je dat jouw (potentiële) klanten op mobiel vooral
    oriënteren, maar op desktop juist tot actie overgaan. Dan is het interessant om
    hier rekening mee te houden bij de opzet van de advertentie.

  3. Inspelen op de locatie. Het is afhankelijk van de branche waarin je actief bent, maar vaak zien we ook verschillen op basis van de locatie. Dit kan zijn in de afname van producten en/of diensten, maar ook de wensen en behoeften vanuit de klant. Weet je vanuit data dat een bepaald product, een dienst of USP het goed doet in een specifieke regio, dan is het relevant om hier rekening mee te houden.
Voorbeeld: Specifieke advertentie (stimuleren van actie) binnen een remarketingcampagne

Het effect van de inzet van personalisatie binnen zoekcampagnes

Je hebt nu een goed beeld van hoe je aan de slag kunt met de basis van personalisatie binnen SEA, maar wat is de verwachte impact op de performance van de zoekcampagnes? Vanuit onze ervaring is gebleken dat dit zou kan resulteren in:

  1. Hogere doorklikratio’s (CTR). Door personalisatie toe te passen en de advertenties daarmee af te stemmen op de doelgroep, vergroot je de kans dat de advertentie aansluit. Dit zorgt ervoor dat de kans groter is dat mensen doorklikken en dit resulteert in een stijging van de click-trough rate (CTR).

  2. Stijging in conversies en conversie%. Zodra de advertentie is gepersonaliseerd, maar er ook op de website een aansluitende gepersonaliseerde ervaring wordt aangeboden, kan dit resulteren in een stijging van conversies. Als voorbeeld kun je hierbij denken aan het tonen van relevante producten of diensten op basis van eerdere aankopen.

  3. Besparing in kosten. Door gericht te adverteren en de advertenties aan te passen op basis van de wensen en behoeften van de (potentiële) klant kun je kosten besparen. De relevantie is hoger, je verhoogt de kans op een klik en uiteindelijk de conversie.

Een Customer Data Platform (CDP) als aanvulling op de SEA-strategie

Heb je de basis van personalisatie al toegepast binnen jouw zoekcampagnes? Dan kan het overwegen van een Customer Data Platform (CDP) een waardevolle aanvulling zijn op jouw SEA-strategie. Een CDP is een platform dat verschillende klantgegevens verzamelt en combineert tot een uitgebreid profiel van de klant. Dit profiel kan vervolgens worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen aan de klant.

  1. Specifiekere targeting. Een CDP verzamelt klantgegevens van verschillende marketingkanalen (denk aan: website, social media, e-mail etc.). Door deze gegevens te combineren, weet je beter wie jouw klanten zijn, wat hen interesseert en waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn. Deze data kun je gebruiken om specifieke doelgroepen te exporteren naar Google en vervolgens te targeten en/of om te zetten naar vergelijkbare doelgroepen. Het is ook mogelijk om een specifieke doelgroep uit te sluiten, denk hierbij aan bezoekers die al een aankoop hebben gedaan. Uiteraard is dit wel afhankelijk van of er naar verwachting een herhaalaankoop plaats gaat vinden en binnen welk tijdsbestek. Hieronder een voorbeeld van hoe je dit in een CDP kunt instellen. We hebben hiervoor Squeezely gebruikt; de lay-out verschilt per platform.

  2. Verbeterde advertentiepersonalisatie. Doordat je vanuit een CDP een uitgebreid klantprofiel kunt opbouwen, krijg je méér inzicht in de wensen en behoeften van de klant. Dit maakt het mogelijk om advertenties te personaliseren op basis van deze informatie. Hiermee vergroot je de kans dat deze advertentie aanslaat, maar de bezoeker ook sneller overgaat tot actie. Voorbeeld: de bezoeker heeft een product in de winkelmand geplaatst, maar niet afgerekend. Dan kun je in de advertentie stimuleren om de bestelling alsnog af te ronden. 

  3. Optimaliseren van biedingen. Met behulp van een CDP kun je méér inzicht krijgen in de waarde van een klant, waardoor het mogelijk is om biedingen te optimaliseren en te focussen op de klanten die de meeste waarde hebben voor jouw bedrijf. Door gerichter te bieden, kun je uiteindelijk het marketingbudget effectiever inzetten en daarmee méér rendement behalen.
 
Personalisatie SEA: Aangepaste doelgroepen
Voorbeeld: Specifiekere targeting d.m.v. een Customer Data Platform (Squeezely)

Nieuwsgierig naar hoe je door de inzet van personalisatie verder kunt groeien met SEA?

Er is enorm veel mogelijk op het gebied van personalisatie, ook vanuit SEA, van slimme en makkelijk toepasbare wijzigingen tot het inrichten van een Customer Data Platform. Ben je nieuwsgierig geworden? Plan gerust een gratis strategiemeeting in, zodat we met elkaar kunnen sparren over de vervolgstappen!

Customer data platform
De opkomst van GA4: Veranderende Data Analyse en de Toekomst van Personalisatie
  Met de komst van Google Analytics 4 (GA4) verandert de ontwikkeling van de klantreis en de manier waarop klanten benaderd kunnen worden. Waar er...
Deel 4: Tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren met server side tagging
In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen,...
facebook pixel
Het einde van de Meta Pixel en personalisatie mogelijkheden van Conversion API
Woensdag 19 juli verscheen er een video van Jon morgenstern of VanyerMedia die melden dat het einde van de Meta Pixel inzicht is. Wanneer en...