logo fleurop

+100% nieuwsbrief-inschrijvingen voor Fleurop.

+100% nieuwsbrief-inschrijvingen voor Fleurop
boeket-fleurop

Marketing automation

En gepersonaliseerde marketing

+100%

Groei in nieuwsbriefinschrijvingen op de website

Optimalisatie

Doorlopend monitoren en bijsturen

Fleurop

Fleurop luistert, denkt mee en zet jouw woorden om in bloemen. Of je nou iemand wilt feliciteren, sterkte wilt wensen of gewoon zomaar. Fleurop helpt mensen om elkaar te steunen. Zich te uiten. Geliefd te voelen. Dat doen ze al sinds 1921. Een magisch vak waar ze  trots op zijn.

Ze bezorgen in heel Nederland. En in de rest van de wereld trouwens ook. Want overal zit een Fleurop bloemist. Jij bestelt jouw boeket, een bloemist in de buurt maakt en bezorgt het. Op een moment dat jij kiest. Altijd vers. Altijd geschikt met liefde, creativiteit en vakmanschap.

Uitdaging Fleurop

Fleurop ontvangt dagelijks veel bezoekers op de website. Er ligt een uitdaging in het converteren van deze bezoekers naar klanten en/of nieuwsbrief-abonnees. Bovendien is de bijdrage aan het aantal website-bezoekers en bestellingen vanuit e-mail relatief laag. ​Daarbij liggen er ook nog veel kansen op het gebied van retentie.

De wens was daarom om op de website meer e-mailadressen te werven met als doel om hen op een later moment via e-mail terug te krijgen naar de website en ze met gepersonaliseerd aanbod te converteren.

Aanpak Yelflow

We hebben dit als volgt aangepakt:

  • Analyse huidige nieuwsbrief-inschrijvingen;
  • Ontwikkeling van prominentere weergave van de nieuwsbriefinschrijving. Die is door middel van triggers ook aanpasbaar;
  • Ontwikkeling marketing automation-flow als opvolging van de inschrijving;
  • Technische implementatie van de metingen
  • Monitoren, optimaliseren en doorlopend bijsturen van de pop-up
 

We zagen dat Fleurop al nieuwsbrief-abonnees binnenhaalde via de website, vooral via het bestelproces.

De wens was om ook meer oriënterende bezoekers toe te voegen aan de database om op die manier nog meer groei te realiseren. Echter stond het desbetreffende blok onderaan de pagina en werd er geen duidelijke reden voor inschrijving vermeld.

We hebben daarom een blok ontwikkeld dat prominenter getoond kon worden en daardoor meer op zou vallen. Ook hebben we in samenwerking met Fleurop een winactie opgezet waarbij er maandelijks een boeket verloot wordt onder de nieuwe inschrijvers. Deze winactie zou een extra trigger moeten bieden om in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Tot slot hebben we een automation-flow ingericht die ervoor zorgt dat iemand na zijn inschrijving direct een e-mail ontvangt ter bevestiging van deelname aan de winactie.

Resultaat Yelflow

Na een maand zagen we dat door de inzet van deze pop-up het aantal nieuwsbrief-inschrijvingen via de website was verdubbeld.

Vervolg

De vervolgstap is om de resultaten van de pop-up te blijven monitoren en te optimaliseren. We zullen daarvoor kijken naar aanpassingen in de timing en segmentatie.

Ook zal de opvolging voorzien worden van meer en meer gepersonaliseerd aanbod om de conversie continu te verbeteren.

Marketing automation iets voor jou?

Bovenstaande case is een voorbeeld van de mogelijkheden die Yelflow biedt op het gebied van marketing automation. 

Ben je nieuwsgierig hoe dit jou kan helpen? Neem dan contact met ons op of vraag een vrijblijvende personalisatiescan aan.

Bekijk ook deze cases.

Gio coffee
Gio Coffee
+34% groei in het conversie% voor Gio Coffee
logo fleurop
Fleurop
+100% nieuwsbrief-inschrijvingen voor Fleurop
jong-intra-0
De Jong Intra Vakanties
86% omzetgroei met een abandoned cart pop-up personalisatie
basic-fit-logo
Basic-Fit
Gepersonaliseerde multichannel campagnes
TS-Health_Primary-Logo-RGB-White-svg
TS Health Products
40%+ omzet in B2C omzet met digital marketing