Logo-Riksja-Travel

Digitale marketingstrategie & positionering voor nieuw reismerk.

Strategie

Digitale marketingstrategiie

Persona's

Doelgroep scherp voor ogen

Klantwaarde

Duidelijke klantwaarde inzichtelijk

Uitdaging Riksja Travel

Riksja Travel is specialist in het aanbieden van individuele verre reizen. Het maken van een passend reisvoorstel is een arbeidsintensief proces voor de organisatie. Er is meerdere keren persoonlijk contact met de klant, voordat er tot een passende reis kan worden gekomen. Daarna is de conversie van voorstel naar geboekte reis zeker geen 100%. Dat maakt dat er veel tijd wordt besteed aan voorstellen die niet tot klanten leiden.

Riksja Travel heeft geïnvesteerd in de aanschaf van nieuwe technologie om het oriëntatie en boekingsproces van individuele rondreizen te vereenvoudigen. Met deze technologie is de consument in staat om zelfstandig eenvoudige aanpassingen te doen aan reisvoorstellen. De consument kan eenvoudig extra dagen, een extra stop of een excursie toevoegen of verwijderen. De impact op de reissom is dan ook direct inzichtelijk.

Voor deze technologie is een andere benadering van de markt noodzakelijk. Vanuit Riksja Travel is daarom de keuze gemaakt om dit onder een ander reismerk in de markt te zetten. Yelflow is gevraagd om samen met Riksja Travel een digitale marketingstrategie uit te werken.

Aanpak Yelflow

De aanpak vanuit Yelflow bestaat uit drie fases:

Tijdens gezamenlijke sessies zijn relevante ontwikkelingen vanuit de markt in kaart gebracht. Door vanuit een macro naar een meso-niveau te gaan verzekerden we ons ervan dat we weloverwogen keuzes maakten. Dit resulteerde in een overzicht van relevante ontwikkelingen voor het nieuw te lanceren reismerk.

Vervolgens analyseerden we de organisatie: welke kennis, kunde en vaardigheden zijn al in huis. Waar lagen de kansen en ontwikkelgebieden. Deze analyse gaf het benodigde inzicht voor het bepalen van de USP’s ten aanzien van de concurrentie.

Bovenstaande inzichten gaven ook richting voor het bepalen van de ideale klant. Wie is de doelgroep waarop het nieuwe reismerk zich moet gaan richten en wat kenmerkt die doelgroep? In een gezamenlijke sessie zijn persona’s gedefinieerd. Eén daarvan is gedefinieerd als focus doelgroep.

Vervolgens hebben we gezamenlijk bepaald welke waarden kenmerkend zijn voor het nieuwe reismerk. De combinatie van de doelgroep en deze waarden zijn belangrijke input geweest voor het creëren van een eigen merkidentiteit. Hierbij was het ook belangrijk om het onderscheid ten aanzien van Riksja Travel in het oog te houden. 

Resultaat Yelflow

Het resultaat van deze analyses is een marketingplan waarin de inzet van kanalen, verdeling van budget en seizoensinvloeden zijn verwerkt. Daarbij is extra aandacht besteed aan de go-to-market strategie om in één keer meer aandacht te realiseren voor het nieuwe reismerk.

Vervolg

Yelflow is ook in het vervolg van de ontwikkeling van de website nauw betrokken bij het proces. De lancering staat gepland voor 2023.

Digitale strategie iets voor jou?

Bovenstaande case is een voorbeeld van de mogelijkheden die Yelflow biedt op het gebied van digitale strategie. 

Ben je nieuwsgierig hoe dit jou kan helpen? Neem dan contact met ons op of plan een gratis strategiemeeting in.

Bekijk ook deze cases.

DJIV-logo-transparant
De Jong Intra Vakanties
15% omzetgroei vanuit SEA door middel van Bing Ads
basic-fit-logo
Basic-Fit
Gepersonaliseerde multichannel campagnes
TS-Health_Primary-Logo-RGB-White-svg
TS Health Products
40%+ omzet in B2C omzet met digital marketing