Deel 3: Tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren in Safari.

In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen, maar gelukkig ook nieuwe mogelijkheden bij. In dit derde blog nemen we je mee in de mogelijkheden om van Safari gebruikers toch langer cookies op te slaan.

Tracking preventies van cookies in de Safari browser

Browsers spelen een steeds belangrijkere rol bij het waarborgen van de privacy van gebruikers. Een van de meest vooruitstrevende spelers op dit gebied is Apple’s Safari-browser, die de afgelopen jaren flinke ontwikkelingen heeft doorgemaakt op het gebied van trackingpreventie.

In 2017 introduceerde Apple Intelligent Tracking Prevention (ITP) in Safari als maatregel om de privacy van gebruikers te beschermen. Met ITP werden cookies beperkt en kregen ze een vervaltijd van slechts zeven dagen. Dit betekende dat cookies van derden die werden gebruikt voor cross-site tracking veel sneller werden verwijderd, waardoor het voor adverteerders moeilijker werd om gebruikers te volgen en hun gedrag op het web bij te houden.

In de jaren daarna heeft Safari zijn trackingpreventiemogelijkheden verder uitgebreid. Zo werden cookies steeds verder beperkt in hun functionaliteit, werd fingerprinting geblokkeerd en werden cookies op onbeveiligde (HTTP) sites geblokkeerd.

Met de laatste update, op moment van schrijven van deze blog, heeft Safari ook de kennis om cookies geplaatst via server side tagging te verwijderen. Deze methode werkt dus ook niet langer in de Safari-browser.

Leestip: Meer over server side tagging volgt in ons volgende blog van deze reeks!

Tracking preventies Safari: wat kan dan nog wel?

Door cookies te plaatsen op je eigen server, heeft de browser niet langer invloed op het verwijderen van deze cookies. Dit betekent dat je gebruikers weer beter kunt volgen en relevante advertenties kunt tonen, zelfs als cookies worden verwijderd door de browser. We leggen je graag uit hoe dit werkt.

Als je vanuit je eigen server een client ID cookie plaatst en die meestuurt naar Google Analytics of advertentieplatformen, zal Safari die niet deleten. Server cookies noemen we ook wel HTTP cookies. Omdat deze cookies echt vanaf je eigen primaire server komen kan Safari deze niet deleten, wat dus wel mogelijk is bij server side tagging vanaf een subdomein.

De belangrijkste voordelen van deze toepassing zijn dat je dus tóch cookies kunt plaatsen en (langer) kunt opslaan, waardoor je:

  • Meer en accurater inzicht krijgt uit je data
  • Metingen weer cross-device en cross-platform gedaan kunnen worden
  • Verbeterde metingen resulteren in verbeterde campagne performance (inzicht om te optimaliseren)

 

De ontwikkelingen op gebied van tracking preventies gaan razend snel. Op het moment van schrijven werkt deze toepassing. Wil je hier meer over weten over de laatste ontwikkelingen of hulp krijgen bij de implementatie? Neem dan vooral contact met ons op!

Tip: wist je dat je een gratis strategiemeeting bij ons kunt inplannen?

Customer data platform
De opkomst van GA4: Veranderende Data Analyse en de Toekomst van Personalisatie
  Met de komst van Google Analytics 4 (GA4) verandert de ontwikkeling van de klantreis en de manier waarop klanten benaderd kunnen worden. Waar er...
Deel 4: Tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren met server side tagging
In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen,...
facebook pixel
Het einde van de Meta Pixel en personalisatie mogelijkheden van Conversion API
Woensdag 19 juli verscheen er een video van Jon morgenstern of VanyerMedia die melden dat het einde van de Meta Pixel inzicht is. Wanneer en...