Deel 4: Tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren met server side tagging.

In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen, maar gelukkig ook nieuwe mogelijkheden bij. In dit vierde blog nemen eewe je mee in de mogelijkheden die server side tagging je kan bieden.

Wat is server side tagging?

Server side tagging is een methode om trackingcodes en tags van externe diensten op je website of webshop te implementeren via de server, in plaats van via de browser van de gebruiker. Normaal gesproken worden trackingcodes en tags, zoals die van Google Analytics of de Meta Pixel, in de browser geladen. Server side tagging verplaatst deze naar de serverkant, waardoor je geen afhankelijkheid hebt van trackers die door de browser nog ingeladen moeten worden. De belasting aan de gebruikerskant wordt verminderd en de prestaties van de website kunnen verbeteren.

Enkele mogelijkheden en voordelen van server side tagging zijn:

  • Cookies plaatsen: Er kunnen cookies worden geplaatst die niet gewist worden door browsers. Let op: Safari zal vanaf de volgende update server-side tag management hubs herkennen. Daardoor zullen cookies vanuit deze server alsnog gewist worden na max 7 dagen. Lees hierover meer in deel 3 van deze blogreeks.
  • Verbeterde laadtijden: Doordat het laden van tags en trackingcodes aan de serverzijde plaatsvindt, wordt de laadtijd voor gebruikers verkort, wat kan leiden tot een betere gebruikerservaring en hogere conversiepercentages.
  • Consistentie: Het gebruik van server side tagging kan ervoor zorgen dat tags op elke pagina uniform worden geïmplementeerd, wat de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de verzamelde gegevens kan verbeteren.
  • Flexibiliteit: Server side tagging kan worden gebruikt om verschillende tags en diensten te implementeren, zoals webanalyse, advertentieplatforms en e-commerce tracking.
  • Controle: Data kan geschoond en verrijkt worden voordat het wordt doorgestuurd. Er is dus veel controle op de data.

Inzet van Server Side GTM

Om server side tagging voor je website of webshop in te zetten, zijn er verschillende mogelijkheden:

  • Server-side containeroplossingen: Dit omvat het gebruik van server-side tag management systemen, waarbij alle tags op de server worden geladen voordat de pagina naar de gebruiker wordt gestuurd.
  • Cloud services: Sommige cloudserviceproviders bieden ingebouwde ondersteuning voor server side tagging. Hiermee kun je eenvoudig tags en tracking implementeren zonder extra infrastructuur te bouwen.
  • Aangepaste implementatie: Voor geavanceerdere wensen kun je zelf een server side tagging-oplossing bouwen, waarbij je de benodigde code rechtstreeks in je serveromgeving implementeert.

Het gebruik van server side tagging is afhankelijk van de specifieke behoeften en complexiteit van je website of webshop. Als je op zoek bent naar een betere laadsnelheid, meer controle of een consistente en verbeterde tracking van gebruikersgedrag, dan kan server side tagging een waardevolle aanvulling zijn op je analytics-strategie.

 

Onderstaand een visualisatie van hoe server side tagging eruit kan zien en kan samenwerken met diverse platformen en systemen.

yelflow visualisatie server side tagging

Server side tagging i.c.m. met een CDP

Als je al een Customer Data Platform (CDP) hebt geïmplementeerd, kan server side tagging nog steeds waarde toevoegen aan je digitale marketing- en analysetools. Een CDP is een krachtige tool om klantgegevens te verzamelen, te beheren en te activeren en biedt ook heel veel controle en inzicht in metingen. Er zijn wel specifieke voordelen van server side tagging die aanvullend kunnen zijn op de mogelijkheden van een CDP.

Het combineren van een CDP met server side tagging kan resulteren in een robuustere en completere dataverzamelingsstrategie. Je kunt gebruikmaken van de krachtige gegevensintegratie- en analyseservices van de CDP, terwijl server side tagging helpt om de prestaties van je website te optimaliseren, privacykwesties aan te pakken en een meer consistente gegevensverzameling te garanderen.

 

Het is belangrijk om de implementatie van server side tagging zorgvuldig te overwegen en ervoor te zorgen dat het naadloos integreert met je bestaande IT landschap. Afhankelijk van welke metingen je al hebt ingesteld en met welk CDP je werkt, is de investering in server side tagging wel of niet aan te raden.

 

Wil je hier meer over weten? Onze consultants staan voor je klaar!

Customer data platform
De opkomst van GA4: Veranderende Data Analyse en de Toekomst van Personalisatie
  Met de komst van Google Analytics 4 (GA4) verandert de ontwikkeling van de klantreis en de manier waarop klanten benaderd kunnen worden. Waar er...
Deel 4: Tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren met server side tagging
In deze blogreeks nemen we je mee in de toenemende tracking preventies en mogelijkheden om je metingen te optimaliseren. Er komen namelijk steeds meer beperkingen,...
facebook pixel
Het einde van de Meta Pixel en personalisatie mogelijkheden van Conversion API
Woensdag 19 juli verscheen er een video van Jon morgenstern of VanyerMedia die melden dat het einde van de Meta Pixel inzicht is. Wanneer en...