Personalisatie
Personalized marketing
Extra kanalen
Lanceren nieuwe marketingkanalen
On- & offline
Inzet van E-mail, DM en Messaging
Basic-Fit
Basic-Fit is een keten met meer dan 1.200 clubs om te sporten. Basic Fit heeft clubs in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Luxemburg.
Basic-Fit gelooft dat iedereen het verdient om fit te zijn en zich geweldig te voelen. Het is hun missie om fitness voor iedereen toegankelijk te maken en mensen te laten genieten van hun fitnessgewoonten. Basic-Fit biedt hoogwaardige fitnessoplossingen om van sporten overal en altijd een basic te maken. Door gebruik te maken van state-of-the-art technologie werken ze hun producten voortdurend bij en maken we ze schaalbaar, betaalbaar en gepersonaliseerd.
Uitdaging Basic-Fit
Basic-Fit doet veel om de leden betrokken en aan het sporten te houden. Onder andere via e-mail en de app worden leden aangespoord tot het fitnessen.
Yelflow is gevraagd om samen met het Basic-Fit team enkele persoonlijke journeys uit te werken en te implementeren om leden meer betrokken te houden of weer betrokken te krijgen. Op basis van deze vraagstelling zijn er 3 personalisatie journeys uitgewerkt. Eén van deze journeys is het heractiveren van ex-leden tot het opnieuw lid worden van Basic-Fit. Yelflow werkt hierin als verlengstuk van de CRM-afdeling van Basic-Fit.
Aanpak Yelflow
In eerste instantie is er een gezamenlijke data-analyse uitgevoerd. In de analyse is gezocht naar specifieke klantsegmenten bij ex-leden. Hierbij is gekeken naar wat in eerste instantie het doel van het lid was om te gaan sporten, wanneer men het abonnement stopzette en wat de reden was om te stoppen.
Deze informatie is gebruikt om per ex-lid een aparte communicatieboodschap te ontwikkelen. Die boodschap is in samenspraak met het CRM-team van Basic-Fit afgestemd. Daarnaast werd er in die communicatie gerefereerd naar de club waar het lid het meest actief was. De combinatie van deze elementen zorgde ervoor dat elk ex-lid een unieke boodschap te zien kreeg. Speciaal op zijn of haar situatie toegepast. Tot slot was er een speciale incentive.
Voor het benaderen van deze ex-leden is er samen met het team van Basic-Fit een multichannel activatieproces uitgewerkt. Hierbij is gekozen voor een combinatie van e-mail marketing en direct mail. Beide kanalen kenmerken zich door de mogelijkheid voor het inzetten van échte 1 op 1 communicatie. In eerste instantie werden de mensen benaderd per e-mail. De e-mail werd vervolgens opgevolgd met een direct mail om de aanbieding nog een keer onder de aandacht te brengen. Afsluitend volgde er nog een e-mail.
Resultaat Yelflow
De resultaten van deze campagne waren zeer positief. Naast een mooie ROI is hiermee ook een nieuwe marketingkanaal ontwikkelt. Dit zal in de toekomst nog vaker ingezet gaan worden.
Vervolg
Deze benadering is in eerste instantie deels manueel opgezet. Dit versnelde de time-to-market van deze use case. Op basis van de learnings is het mogelijk om het proces te automatiseren. Daarmee is er met minimale effort en investering een continue klantreis ontwikkelt.
Personalisatie iets voor jou?
Bovenstaande case is een voorbeeld van de mogelijkheden die Yelflow biedt op het gebied van personalisatie.Â
Ben je nieuwsgierig hoe dit jou kan helpen? Neem dan contact met ons op of plan een gratis strategiemeeting in.